Aquò d'Aqui



Le créole de la Martinique bâillonné

Contrairement à la Corse, la cour administrative n'a pas reconnu à La Martinique que sa langue, le créole, soit co-officielle du français. Il y a dans ces arrêts une interprétation qui va toujours à l'interdiction. Il est donc temps de changer l'article constitutionnel qui sert de prétexte à ce bâillonnement.

Le Tribunal Administratif de Fort-de-France, Martinique, près d’un an et demi après, a annulé le 3 octobre dernier une délibération de 2023 faisant du créole la langue officielle du département, au côté du français.

 

Ainsi, une fois de plus l’article 2 de la Constitution sert à étrangler les volontés d’un pays aux réalités linguistiques et historiques particulières en matière de droit à sa langue.

 















            partager partager

Una nuech de drech a z’Ais


AIX. Dans le grand brassage d’idées de Nuit Debout, l’éventail des possibles peut-il inclure la perspective régionale ? Pas encore dans la bonne ville d’Aix, a-t-on vérifié samedi.



Photo MN
Photo MN
« Vòstrei pantais son pron grands pèr aquela urna ! » Mai es escrich en francés pèr convidar lo monde a i laissar quauquei paraulas que devon chanjar l’avenir.

Alòr pantaiatz pas tant, que se quauqua ren s’es esvaporat dins l’èr de la nuech començanta, sota la bandiera provençala de l’Ostau de Vila sestian, es bèn l’idèa que siam Provençaus.
 
« Ieu vòudriáu vos dire que nòstre movament déu pas se personificar ; aquí l’i a ges de nom, siam d’individús, segur, mai avèm pas de se nomar, que ce que fèm es de totei » nos ditz una granda biga que fai bolegar sei peus longs en mume temps que lo micrò, qu’a pèr tres minutas pas mai !
 
Es que, se la paraula es liura, a la « Nuech drech » sestiana, deu s’exprimir lèu. Aquò favorisa segur aquelei que vòlon dire son experiéncia. « Voliáu èstre cercaire en matematicas, siguèri estagiari, puei pòst-dòc, totjorn mau pagat e precari, puei m’an dich que li aviá rèn per me pagar… ». Mai ajuda pas aquelei que vòlon desplegar d’idèas per sortir de la crisi, o ne’n partejar mai leis efècts.

Ni Lèi Khomri nimai Unien Europenca

Segur totei se dison còntre la Lèi Khomri, e totei encara son pèr redurre lo temps de travalh. « Mai que fan d’aquelei, paures ! que devon subir lo temps parciau ? » qu’un dirà, a votz baissa dins la fola.
 
Thomas es vengut partejar aquelei moments de comunien nuechenca. Tan precàri coma leis autres, aquel istorian li agradariá que lo patrimòni locau siegue sorgent d’emplecs.

Una joina que se ditz ecologista, ela, regreta que tan de monde aquí demande lo retirament de França de l’Unien Europenca. « Es ce que ne’n fèm, siam nosautres qu’elegissem aquelei deputats, non ? ».
 
Mai, pecat, seràn un pauc solets am’aquela tòca.

Madurar encara

Photo MN
Photo MN
Lo grand braçatge d’idèas, finalament, ne’n mescla que quauqueis unas, ai colors blu-blanc-roge.

Es de se demandar s’aqueu movament a pas encara de madurar mai per que sei manteneires començan de se pausar la questien dau locau… per anar ai soluciens globalas.
 
« Dejà nos fa vèire qu’en França leis idèas dau FN son pas lei soletas a créisser », que ditz una bruna, salariada ela, qu’ajusta que vòu pensar l’entrepressa en tèrmes de cooperativa.

Mai deis idèas a son partatge dins la societat, li a encara de camin.

Dimanche 24 Avril 2016
Michel Neumuller




Nouveau commentaire :


Copyright

Les articles diffusés sur Aquo d'Aqui.info sont protégés par la législation sur les droits d'auteur et le copyright. Il est interdit de les diffuser hors le site d'Aquo d'Aqui, sauf autorisation expresse de son créateur.

Recherche


Dison que...

Question de valeurs

Quel début d'année anxiogène de par la planète ! Et pourtant nous y disons que défendre l'occitan reste une question essentielle pour l'avenir de l'humanité.

Quel début d’année ! Les grandes puissances mondiales sont désormais soit des Dictatures soit des régimes autoritaires qui s’en rapprochent. La France est ingouvernable, tirée de part et d’autre par des forces antagonistes, elle peine à réaliser un semblant d’unité au moins sur des valeurs communes.




Copyright

Les articles diffusés sur Aquo d'Aqui.info sont protégés par la législation sur les droits d'auteur et le copyright. Il est interdit de les diffuser hors le site d'Aquo d'Aqui, sauf autorisation expresse de son créateur.